dinsdag 1 februari 2011

Het corpus callosum

bron: volkskrant blog

Het corpus callosum en/of de verkalkte brug tussen denken en weten.
Misschien was het wel de meest frustrerende ontdekking , die ik als arts/wetenschapper deed.
Het was vele malen frustrerender dan alles en iedereen die mij als wetenschapper verketterde.
Het was vele malen erger dan het niet mogen publiceren van bijvoorbeeld kanker-ontstaan of postnatale problemen bij moeder en kind als gevolg van het nalaten van de zoogdier-vrouw de placenta op te eten. Dat zelfs wiegedood hiervan een gevolg is, is slechts het topje van de ijsberg. Toen ik me realiseerde wat de gevolgen van die verkalkte brug waren, besefte ik ook dat al onze problemen nu het gevolg zijn van dit minuscule defect.
Door dit minuscule defect hobbelen we altijd achter de feiten aan en roepen achteraf ‘Wir haben es nicht gewusst’
Door dit minuscule defect kunnen wij alleen maar door schade en schande wijzer worden.
Door dit minuscule defect werd niet alleen ons individuele en collectieve leven steeds meer ’ een tranendal’, maar zullen wij - wat nu duidelijk wordt – het aardse leven vernietigen.
Toen erkende wetenschappers enige tijd geleden hun vondst wereldkundig maakten dat de mens van nature een na-aper is en ik hen probeerde te benaderen over die vreemde menseigenschap, bleek ‘silentio’ hun enige reactie ?

Nu zo’n 20 jaar na deze schrikbarende ontdekking, ben ik de schrik wel te boven gekomen.
Nu kan ik nog slechts meewarig lachen, wetende dat dit een natuurlijke en laatste evolutiesprong is geweest.
Zelfs het feit dat wij dit binnenkort gaan bekopen met een vernietiging van het aardse leven is ook geen schrikbeeld meer !
Dat slechts zeer weinigen dit ‘geloven’ , is ook een gevolg van dit ‘crippled child’ zijn.
Dit alles vanwege dit minuscule defect ?
Ja, dit alles vanwege dit minuscule defect ! Mag ik vragen of er één weterschapper is , die met mij openlijk in de volkskrant hierover wil of durft te discussieren ? Ik vrees dat het weer ‘silentio’ wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.